Gratisarbete för 800 000 NOK om året.

800 000 kronor om året det är vad en hemmavarande mamma hade haft i årslön om hon hade tagit betalt för allt jobb hon gör hemma i USA. Nyligen gjordes en undersökelse i USA om vad mammor gör när de är hemma och vad det skulle kosta att hyra in dessa tjänster från profesionella arbetare. En hemmavarande mamma är både hushjälp, förskolelärare, IT-konsulent, kokk, administrerande direktör, renhållningsarbetare, maskinoperatör, psykolog, vaktmästare och chaufför. Det är inte illa, kanske skulle lägga till det i mitt CV.

Att hemmavarande mammor förstör sina barns utveckling genom att vägra dem att gå på dagis är ju en vanlig myt i Sverige, dessutom pumpar media och staten nästan dagligen ut budskapet att hemmavarande mammor är en belastning för staten och snyltar på "riktiga" arbetares välfärd genom att inte arbeta och betala skatt. Hallå lystring alla politiker, vi snyltar inte vi utför arbete helt GRATIS för 800 000 NORSKA KRONOR om året. Det vore nåt att få in i huvudena på dem. Så kanske att det påtänkta vårdbidraget inte är så helt omotiverat i alla fall. 48 000 kronor i året är ju inte en förmögenhet, vi utför fortfarande gratis arbete för 752 000 kronor om året men ett litet tack är bättre än inget och från en mamma i Norge: Med ett vårdnadsbidrag på 3000 kronor i månaden efter skatt kan man faktiskt vara hemma med sina barn, tro det eller ej men mammor är faktiskt ekonomer också och har lärt sig hur man använder pengarna två eller tre gånger för att få ihop familjens ekonomi.

Visste du att mammor arbetar 92 timmar i veckan, alltså en vanlig 40 timmars vecka plus 52 övertidstimmar, det är i alla fall genomsnittet för en hemmamamma. Sen kan vi ju lägga till mitt halvtidsplugg på 20 timmar varje vecka. 112 timmar i veckan, inte konstigt att jag blir lite trött ibland. Daniel kan jag ta ut mina fem veckors semester snart??

Nu ska jag skriva om mitt CV:)
Artikelns finns på aftenposten: http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1782152.ece.
Eller CNN Money: http://money.cnn.com/2007/05/02/news/economy/bc.life.work.mothers.reut/index.htm?postversion=2007050216

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0