Meny 1 - lax med grönsakspotpurri

Ett nytt liv har börjat, planering och framförhållning (alltså att veta vad som ska stå på bordet mer än tio minuter innan) är på ingång i våra liv. Förhoppningsvis för att stanna men man vet aldrig. För att sätta lite mer press på oss själva så bloggar vi om det. Det blir ju lite jobbigare att lägga av om alla märker när vi sjunker tillbaka i det gamla träsket med 8 olika maträtter (notera att det aldrig blir helt samma meny varje vecka på det sättet, jag menar lite variation måste man ju ha.) Nu är kokböckerna på inmarsch, tacogratängen som vi gjorde förra veckan smakade supergott och enkelt var det också. Varför vi inte prövat det tidigare? Ja säg det. Men nu är vi i alla fall på G, idag är dag 1 och vi har gjort lax med grönsakspotpurri. Jag blir rent av stolt bara jag hör namnet, det låter så nyttigt och hälsosamt. Betydligt bättre än pizzan barnen fick i tisdags eller pannkakorna de åt igår. Men det är blott historia! Fänkålsstånd, sparris, paprika och lök blandat med pasta. Lite örtfraiche och ovanpå det laxfilér, in i ugnen och tro det eller ej men efter endast en halvtimme står denna otroligt sunda mat på bordet och det ser så vuxet och kulinariskt ut. Riktig middag utan skymten av fusk, jag känner mig så vuxen idag.

Så vad smakade denna mat då, var det ätbart eller bara nyttigt. Det smakade faktiskt riktigt gott, fänkålen luktade lakris så jag höll på att spy medans jag skar den men jag försökte trösta mig med att den värsta lukten och smaken nog skulle försvinna i kokningen och ugningen och det gjorde det. Notera att jag inte älskar lakris i ofantliga mängder, för alla som gör det rekommenderar jag absolut fänkål, även innan tillredning. Sparrisen smakade inte så mycket, fänkålen var helt klart ätbart med bara en svag lakrissmak, grillad paprika och lök är ju som vi all vet otroligt gott. Så det var helt klart något vi kan göra igen. Ett plus för en så storslagen och duktig såslagare som jag är ju att det faktiskt ingick sås i receptet så att maten slapp bli så torr. Till och med barnen åt, Jennifer som aldrig gillar sås av något slag älskade denna och satte i sig all pasta(pennepasta att skriva med var ju otroligt coolt), det mesta av fisken och smakade på alla grönsakerna utan att spy, spotta ut eller bråka om det. det är ett oerhört stort plussbetyg från henne.

Så lax med grönsakspotpurri (Pastaboken från viktväktarna s. 30) kan vi absolut lägga in som meny nr 9. Eller just vi hade ju slutat med sånt, men vi kommer helt klart att göra om den. Som ett extra pluss är ju de flesta viktväktarportioner otroligt stora så även denna så nu har vi matlådor också.


Kommentarer
Postat av: Yvonne

Låter toppen! Såå vi fortsätter att hålla ögonen på er, så att ni inte slöar till :-) o det ska komma från mig, ja, ja ;-)

2006-05-04 @ 16:48:37
URL: http://liloo.blogg.se
Postat av: Louise

Vilken bra idé, kanske ska ta efter er. Ni kan väl skicka över lite trevliga recept. Äter själv ute nästan varje lunch å det blir så dyrt...

2006-05-04 @ 16:55:23
URL: http://liloo.blogg.se
Postat av: Marianne

Louise du får köpa kokböckerna så hittar du eftersom jag skriver ut sidnumren. Vi kan ju inte ha någon illegal plagiering av kokböcker här.

2006-05-05 @ 21:42:57
Postat av: superdaddy

jag kan kopiera den om du vill ;)

2006-05-06 @ 20:38:27
URL: http://superdaddy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0