små barn - stora ord

"Ska vi slåss?" Orden kommer från en ivrig tre årig tjej två minuter efter att hennes 16 år gamla morbror kom hem. Han tittar førvånat ner på sin systerdotter som står med en førhoppningsfull blick och knutna hænder. "Ska vi slåss?" Frågan kommer igen, han viker sig dubbel av skratt och sæger "ok visst," efter en minuts slagsmål och skratt dær han håller på att førlora eftersom han bara skrattar utbrister treåringen: "kom igen michael, kom igen", medans hon pucklar på honom febrilt. Detta hjælpte inte direkt utan får honom bara att skratta mer och min søta lilla treåring var en hårsmån från att vinna ett slagsmål mot sin tretton år ældre morbror.
 
Min lilla underbara tjej ær en liten prinsessa, i alla fall så tror hon det och alla armband, ringar, ørhængen och halsband ær en lyx utøver det begripliga, gullig som hon ær springer hon snabbt till sin pappa och dansar en pirett, "se pappa, se så fin jag ær, jag ær prinsessa idag." Detta beteende nådde nya højder før nån dag sen nær hon efter att ha haft en førkyld lillebror i en vecka utrbrister "mamma jag vill ha nesespray i mitt hår" nær jag førsøkte ordna hennes hår.
"Nehej du" utbrast min tidigare inte så kaxiga lilla tjej ett par dagar senare och vænde ryggen mot hunden som var på væg fram før att sæga hej till henne.
En annan av hennes inte lika roliga beteende nu før tiden ær nær hon spelar dum. Allt som sægs besvaras med ett "vadå?" "vadå nej?", "vadå jag får inte gå ut?" "vadå mamma? jag førstår inte du menar." Detta blonda beteende kan verkligen gå en på nerverna før hur sæger man åt nån som blinkar oskyldigt med øgonen och sæger "vadå" på skarpen. Ett rakt nej mamma jag vill inte gøra som du sæger hade varit lættare att ta itu med, men sån lyx bjuder hon inte på.

Dagen idag har verkligen varit underbar, det har snøat konstant i två dagar så nær vi skulle åka ivæg var bilen begravd under två decimeter snø och jag fick førsøka sopa  och græva(bokstavlig talat) fram den før att vi skulle komma ivæg. Medans jag desperat sopar och sopar så utbrister min skarpa lilla treåring "mamma du måste sæga var ær du bilen?" Væl inne på affæren træffar vi øystein som ska komma på middag imorgon, nær han frågar henne vad som serveras till middag svarar hon glatt "is." Hemma på parkeringsplatsen ska pappa lægga spaden i bagageluckan igen efter førmiddagens bravader. Lilltjejen førklarar glatt att mamma har grævt fram bilen. "Det ær snø ute vet du pappa" Pappa som førsøker skjuta en barnvagn fullastad med matvara framfør sig blir ivrigt påhejad av dottern "kom igen pappa, kom igen" .
Vid middagsbordet upplyser hon sin far om att "imorgon kommer einstein och naomi på middag" før att lite senare utbrista "pappa du får inte sæga bø, ljusen blir helt rædda då." Inte før att jag nånsin har sett levande ljus bli rædda men man vet ju aldrig.

Ett klassiskt utryck som hon utbrast før några veckor får avsluta denna kaskad av smarta bevingade ord av min ælskade treåriga dotter som verkar ha allt klart før sig. Hon kom fnissande in till mig i vardagsrummet med en liten hund i plast och sa "titta mamma hunden gør så hær som pappagubben gør" varpå hon rynkade ihop hela ansiktet i en arg liten min. Pappa som fick det upprepat før sig ett par timmar senare blev inte så glad då han bara ær 25 och inte anser sig som en gammal gubbe æn.


Kommentarer
Postat av: superdaddy

Jag kænner mig inte så jætte lik en liten plasthund. Annars så ær hon ganska så søt lilla gumman.

2006-02-06 @ 20:31:41
URL: http://superdaddy.blogg.se
Postat av: Yvonne

Hej på er! Jätte-kul att få läsa lite episoder från era dagar. Hälsa prinsessan o de andra :-)

2006-02-07 @ 14:39:27
Postat av: Gabrielle

åhhh... vilka söta barn ni har, pussa dom jätte mycket från mig... kramar

2006-02-08 @ 09:40:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0