48 timmars dygn

Nu har jag fått en hel del klagomål på att mina bloggar har börjat tunnas ut, måste säga att jag tycker detta är lite konstigt. Jag som skriver så ofta, i alla fall i tanken men sen när allt lugnar ner sig och jag får lite tid över så inser jag att klockan är efter midnatt och jag kanske borde sova lite. Jag kan ju alltid skriva imorgon för då har jag ju ganska mycket tid över, eller hur det nu var.
Måste erkänna att mitt böneämne nummer ett för tillfället är 48 timmar i dygnet. Tänk vad man skulle kunna göra då, sova så länge som man borde, (är det en tredjedel av dygnet man ska tillbringa sovandes i sängen eller är det en trettiondedel? Kanske måste ta reda på det), renovera färdigt någon gång, lägga ner en halvtid på plugget så man slipper känna sig stressad och oförbered hela tiden. Leka med barnen flera timmar varje dag, prata pedagogiskt och lugnt med barnen hela tiden. (Fast det förstås jag blir ju aldrig stressad och höjer rösten, skönt för mig men det måste vara jobbigt för alla andra föräldrar som inte har mitt innebyggda lugn.) Alltid ha ett välstädat och dammfritt hem utan minsta lilla fettfläck i köket. Undrar hur man får till det? Titta på nyheterna varje dag, läsa flera dagstidningar (undrar om expressen och aftonbladet räknas?), engagera mig i samhället, skriva insändare och annars påverka politiker och myndigheter i rätt riktning. Källsortera som man ska, alltid laga nyttig och ekologisk mat. Men vänta jag lagar ju faktiskt nyttig mat i alla fall sex dagar i veckan, den kanske inte är ekologisk men den är i alla fall nyttig och följer ett recept vilket gör att vi sällan äter samma maträtt två gånger inom loppet av två - tre veckor. Hur i hela världen får vi till det? Jaja nått måste väl jag också klara av att göra ordentligt.
 Men nu är det snart jul, kanske jag skulle behöva 36 timmar i dygnet i ett par veckor nu, bara så jag kommer i kapp och klarar av en stressfri jul med lugn och familjelycka. Är det inte så det står i tidningarna? Jag tror att jag har läst fyra eller fem artiklar om hur man får en stressfri jul och om alla genvägar man kan ta, men det funkar inte för mig. Även om jag fuskar åt både höger och vänster så blir "att göra - listan" inte kortare. Skumt, det måste vara något fel på mitt sätt att skriva listor. Det ska ju fungera det står i expressen!

Jesus sa att allt vad vi ber om i tro ska vi få alltså borde ju dygnet snart ha 48 timmar eller har jag liten tro? Eller är det kanske så att jag måste ändra på mig, sänka kraven på mig själv och prioritera för att kunna bli som barnen och leva här och nu. Hemska tanke, det kan aldrig vara sant, jag som är så perfekt!

Kommentarer
Postat av: Louise

Vad kul att du skriver lite nu igen. Har saknat de små uppdateringarna om familjen.
=)

2006-12-26 @ 16:59:20
URL: http://liloo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0