Grå och röda hjärtan

Igår var det städdag igen. Jennifer började i vanlig ordning med att tjura över hur stökigt hennes rum var innan hon satte igång att städa. Efter en halvtimme hade jag fått nog och upplyste henne om att det går mycket fortare om man städar på en gång istället för att tjura först. Hon förklarade att hon var så trött och slut att det var helt omöjligt. 
Lite väl less på att hon jämt är trött och slut försökte jag förklara att även om man är sur och trött och allt känns fel så kan man bestämma sig för att vara glad. Man måste bara tvinga munnen att le och sen kommer hjärtat att bli glatt också efter en stund. Hon blev helt tyst och efter en stund hörde jag hur hon började städa där inne. Efter en stund kom hon ut i hallen
- Se mamma jag ler
- Så bra, det var trevligt visst känns det bättre nu
-Nej hjärtat är grått! 
Hon var lika sur som innan men hadde i alla fall tvingat sig själv att le. Lite senare kommer hon ut i hallen igen och deklarerar att "nu är hjärtat rött." Vilket jag tror ska tolkas som att hon var glad igen.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0