Power by horror

Jennifer har insett att hon har Rasmus fulla förtroende i allt, hon är störst och detta medför per automatik att hon alltid har rätt. Detta är något hon utnyttjar till fullo. En vecka innan påsk var barnen ute och lekte när Rasmus plötsligt kommer gråtandes in och inte vågar vara ute eftersom de har hört ett lejon ryta ute i trädgården. Jag försöker förklara att det inte finns vilda lejon här uppe på våra kalla breddgrader men Rasmus är helt övertygad om att det var ett lejon han hörde. Till slut fick jag Jennifer att erkänna att det bara var på låtsas och Rasmus torkade tårarna och vågade gå ut igen. En halvtimme senare kommer dem in igen, då har Jennifer tagit med sig Rasmus och visat honom lejonhålan och lejonets matskål. Att försöka förklara för en treårig pojke att det bara är på låtsas och alltså inte finns på riktigt hjälper inte. Han vägrade gå ut mer den dagen.

En vecka senare åkte vi upp till fjällen, när vi är 500 meter ifrån stugan vi skulle bo i så utbrister Jennifer
-"Jeg så en björn, en sånn som spiser små gutter"
För mitt inre blixtrade påskbesöket i fjällen förbi och jag insåg att om inte hon slutade upp på en gång skulle jag och Daniel få vara inne med Rasmus hela veckan. Inga skidturer upp på fjället för vår del. Vi pratade ordentligt med Jennifer och fick henne till slut att erkänna att det inte fanns några björnar där uppe.

Två dagar senare efter att vi hade lagt dem hörde jag någon som viskar "hallå" i baby callen och går ner på rummet för att kolla varför de inte sover. När jag kommer in i rummet sitter Rasmus och gråter i sin säng och Jennifer ligger och vrider sig av skratt överst i sin säng. När jag frågar Rasmus varför han gråter så förklarar han för mig att alla änglarna (som är i rummet för att passa honom) och Jesus kommer att slå honom om när han sover. Därför vågar han inte somna, han är jättetrött efter en hel dag ute på fjället men vågar inte lägga sig ner på kudden av rädsla för att somna och bli slagen gul och blå. Ansvarig för han rädsla är den skrattande och inte fullt så kärleksfulla systern i sängen ovanför. Efter att ha förklarat vad jag tyckte om dessa rövarhistorier för henne tog jag med Rasmus ut tills hon hade somnat. Först då vågade han lita på att varken änglarna eller Jesus skulle slå honom om han somnade.

Han avgudar henne fortfarande och tror på allt hon säger och hon ljuger så tungan är svart och njuter av sin nya position som allvetande expert.  

Kommentarer
Postat av: Rakel

Ha ha ha, och jag som trodde att jag hade det illa med mina två. Du kanske ska ta och testa en gammal goding från 20- eller 30-talet: tvätta tungan med tvål. :) Jana ljuger också som en borstbindare. Jag har inte testat tvåltricket på henne. Jag tvivlar på att det skulle hjälpa.

2008-04-12 @ 20:29:42
Postat av: Marianne

Rakel - Tveksamt om det hjälper på henne, det enda som verkar få sanningen ur henne är att hota med att jag kommer bli tio gånger argare om jag får veta att hon ljugit i tillägg till sina andra dumheter, då brukar sanningen krypa fram så småningom även om det kan ta ett par dagar.

2008-04-13 @ 22:39:58
Postat av: Anna

Spännande barn... Mora blev det för att Oskar fick AT-tjänst där. Det ligger relativt nära hem och vi känner lite folk där sedan i somras. Välkomna dit!

2008-04-14 @ 11:07:42
URL: http://annisense.blogspot.com
Postat av: Louise

Näe men oj så roliga dem är. Måste säga att jag tycker synd om Rasmus, men han blir nog snart stor och kan dra egna rövarhistorier.
=)

2008-04-14 @ 17:25:14
URL: http://liloo.blogg.se
Postat av: Cecilia

Roliga barn du har!
Benjamin är ännu inte så språklig, att han går att skrämma upp så där. Men visst är det storasyster som bestämmer..., i alla fall ett tag till...

2008-04-15 @ 20:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0