Väpnad konflikt??

Läste just att Migrationsverket har beslutat att alla irakier som inte kan bevisa att de har ett personligt hot mot sig ska skickas tillbaka till Irak. Detta på grund av att det inte finns någon väpnad konflikt i Irak. Detta får mig att fundera lite, vad är en väpnad konflikt om det inte finns en i Irak??? Jag trodde att väpnade konflikter var konflikter där det fanns vapen och beskjutningar inblandade, för vad är det annars?
Det smäller bomber var och varannan dag, olika grupper i landet kämpar om makten och krigar med varandra. Ytterst få människor i Irak kan stava till demokrati och alla människors lika värde, majoriteten av befolkningen äger vapen, vet hur man använder dem och gör det dessutom. Det dör massvis av amerikanske soldater i landet och jag betvivlar stark att de tar livet av varandra. Men någon väpnad konflikt är det alltså inte. 
Är det fler än jag som finner svenska myndigheters agernade och uttaldnen en smula besynnerliga? Försäkringskassans regler vad gäller föräldrapenningen är så svåra och konstiga att inte ens de själva kan svara på vad som gäller. Jag ringde skattemyndigheten för nån månad sen för att få veta vilka skatteregler som gäller för mig nu när jag bor i Norge men får lön från Sverige men det kunde de inte svara på och nu har alltså Migrationsverket bestämt att det inte finns någon väpnad konflikt i Irak.  Finns det någon logik här?? Vad är det som pågår i Irak om det inte är en väpnad konflikt? Och vad är en väpnad och konflikt om det inte är en konflikt med vapen inblandad?

Med detta har jag inte sagt att jag stöder kriget och USA:s närvaro i Irak eller att jag tycker att alla irakier som kommer till Sverige ska få stanna. Jag tycker bara att det Migrationsverkets uttalande är lite besynnerligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0