Lugn och ro

Varför stressar vi så evigt? Vad försöker vi uppnå egentligen? Alla vet vi att vi mår bättre av att ta det lugnt, tänka efter före och inte efter, alltid ha tomma rutor i almanackan (som är större än två minuter), tid att ta det lugnt, tid att njuta, tid att bara vara. Men jag vill leva livet, jag har bara en chans att hinna med allt, tänk om Jesus kommer imorgon då har jag verkligen bråttom, jag måste hinna leva livet!! Måste vi verkligen det? Gör vi det när vi stressar runt som små idioter med påklistrade leenden, "jo allt är bra med mig, själv då, jo familjen helt topp dem med". Och om någon säger nåt annat ser vi lite lätt nervösa ut och tänker lite smått chockade "elände också jag har ju en lunch om två minuter jag har ju inte tid med det här, det måste hon ju förstå." Och våra barn de vi älskar mest i hela världen och som vi gör allt för att ska må bra och få det stöd och de aktiviteter de behöver för att utvecklas ser ut som bleka, urvridna, söndertvättade trasor.  Helt sönderstressade och vi missar inte bara våra egna liv när vi far runt i 200 kilometer i timmen, vi lär våra barn hur de ska förstöra sina liv också. Jag vill inte vakna upp en dag och inse att jag är 80 år och har lyckats med allt jag föresatt mig men inte ha ett enda minne av hur det kändes att stå där på toppen och verkligen ha lyckats. Inte ha njutit av framgångarna och de lyckliga stunderna i livet för jag ha så bråttom att hinna med all ting. Vi kan leva livet eller vi kan ta kontroll över våra liv, sänka tempot och faktiskt hinna njuta av varje dag som går och alla framsteg vi gör. Kanske om vi göra det att vi kan hjälpa våra barn att göra det ännu mer, inte bara lära dem att de kan göra allt de vill och bestämmer sig för utan också hur man njuter av sina framgångar och varje liten del av livet, det tror jag är en viktigare än alla danskurser, gympaklasser, museibesök, simlektioner och parktimmar. Vi kommer att nå våra drömmar och vi kommer att leva våra liv frågan är bara hur vi gör.
När jag låg på sängen och tänkte på detta slog det mig plötsligt att det måste finnas ett bibelord på detta och innan jag ens hann sträcka mig efter bibeln hörde jag det. "Sök först Guds rike och hans rättfärdighet så skall ni få allt det andra också" Matt 6:33 

Kommentarer
Postat av: Gabrielle

ja det är viktigt att ta en paus ibland. läste en rolig artikel om en stressad människa som valde att ta pauser vid varje röd gubbe. får bara en minut med lugn och ro om man gör det ofta tror jag att det känns lugnare... men i alla fall ha det bra där borta och hälsa alla KRAMAR

2007-01-18 @ 12:44:37
Postat av: Louise

Lugnt och stressfritt är de rätta orden. Sitter hos föräldrarna, i 2 decimeter snö å bara njuter =)
Hälsa familjen!

2007-01-21 @ 14:09:45
URL: http://liloo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0