Spanien

Hur har det sig att alla förväntar sig att det ska vara skönt att komma hem från semestern?? Om man skulle råka säga att nej det var faktiskt inte skönt att komma hem, jag hade hellre varit borta lite längre så tittar folk lite obekvämt på en för att sen snabbt byta samtalsämne.
Norge - 12 plussgrader klockan 10 på förmiddagen, visserligen soligt med blå himmel men riktigt kall höstluft och jag börjar genast tänka på täckjackor och tjocka pjäxor eller..
Spanien - 30 grader varmt i skuggan klockan 8 på morgonen, vid midnatt har temperaturen visserligen sjunkit men bara 2 grader och vattnet håller fortfarande 30 grader alltså fullt möjligt att slänga sig i poolen eller havet dygnet runt. Varför tror folk att det är skönt att komma hem?? För mig ser alternativen ganska uppenbara ut!

Redan på Gardemoen funderande jag och Daniel på att låta bilen stå och sätta oss på första bästa flyg tillbaka igen. Att komma hem mitt i natten till 8 grader var inte skönt. Att behöva sova med tjocka täcken som för att använda Daniels ord "pressar ner en i madrassen" istället för tunna lakan (inte påslakan utan enkla lakan) var inte bättre. När vi vaknade i morse klockan 10 imorse var det 12 grader, 12!!! inte 30 som vi var vana vid. Min första tanke gick till mina stackars barn som skulle på park och leka ute fyra timmar. Jag försökte snabbt komma på var deras täckjackor och täckbyxor fanns tillsammans med alla vantar och mössor. I bakhuvudet fanns det en liten klocka som ringde och försökte säga att jag kanske överdrev men jag var inte helt övertygad. Hade inte mamma ringt så hade jag tagit på barnen strumbyxor, jeans, dubbla strumpor, t-shirt, tjock tröja, fleece och väst och självklart mössa och vantar. Det tragiska är att jag inte överdriver, det är sannslöst så fort det går att vänja sig vid sol och värme.

Två veckor var vi i Spanien och jag ska försöka sammanfatta dessa underbara veckor.
 - Bilen vi körde var en dieseldriven Peugeot 207. Daniel jämförde den med en gokart och jag måste erkänna att det var den känslan jag fick när han körde runt i Spanien med den. Vågar inte tänka på hur det hade känts om vi hade fått den Nissan Micra som vi hade beställt och inte den "uppgraderade" bilen, alltså Peugeot 2007.

- Värmen, som kallast var det 26 grader, dygnet runt temperatur alltså. Helt underbart allt man behövde var en bikini alla andra kläder var helt överflödiga. En dusch hjälpte inte nämnvärt, innan man kommit ut ur badrummet var man lika varm och svettig som innan duschen.

 - Allt klor. I Spanien är det klor i kranvattnet också, man blev aldrig av med det, varför duscha efter ett bad? Håret var ändå lika fullt av klor. Man kände sig aldrig ordentligt ren eftersom det luktade klor i duschen också, som Fyrishov fast hemma.

 - Badet. Poolen eller havet bara att välja. Vi badade dygnet runt. Innan frukost när vi precis hade vaknat, hela dagen och sen så klart vid midnatt när vi kom hem. Rasmus älskade det 30 gradiga vattnet och lärde sig att hoppa från kanten, spruta vatten och simma runt. Jennfier lärde sig att "dyka" (stå i vattnet, hålla för näsan och doppa ansiktet) och simma under vatten.

 - Tivoli och glass i mängder. Jag vet inte hur många glassar vi åt, både hemma och dessa gigantiska kreationer på glassrestaurangerna. Tivolit nere på stan var en höjdare för barnen och de körde otaliga karusellvänder och fiskade 100 bilar och en mängd dockor, barbies och nallar.

 - Marknaden. Detta underbara påfund där man för ingenting kan gå och handla allt mellan himmel och jord. Visserligen håller inte allt samma kvalité, men när en klocka som håller ett kanske två år kostar lika mycket som att byta batteri hemma så kan man ju kosta på sig att köpa klockor så man kan matcha med kläderna.

-Staketen. På grund av inbrottsrisken var det höga staket runt hela området. Himmelriket för alla föräldrar, det är bara att släppa ut barnen för de kan inte smita någonstans. Det är bara att luta sig tillbaka i solstolen och läsa ett dussin böcker för barnen kan inte försvinna, de kommer i värsta fall att befinna sig i poolen men då är det bara att sätta på armringar och ta med solstolen upp till poolkanten och fortsätta läsningen.

 - Sovmorgnar. Eftersom alla restaurang och tivoli besök måste ske på kvällen kommer barnen inte i säng förran vid midnatt. Då är det bara att luta sig tillbaka och slappna av en timme innan man själv går och lägger sig för den sena timmen, värmen, baden och tivolit gör att barnen minst kommer att sova till klockan 11 varje morgon.

Detta måste vara Guds gåva till utslitna föräldrar så för alla er som fortfarande undrar, Nej det var inte skönt att komma hem. Jag kommer att åka tillbaka så fort jag för möjligheten igen. Tack mamma, pappa och morfar som gjorde detta möjligt:)

Till sist några roliga Rasmus citat:

Rasmus:
-"Pappa, säg inte nej till mig"
Pappa:
-"Nej det ska jag inte göra"
Rasmus:
-"Jag hörde att du sa nej!!!"

Bestemor:
-"Kom Rasmus ska jag säga dig en hemlighet"
Rasmus
-"Ska du säga till mig att jag ska köra en blå motorcykel?"


Kommentarer
Postat av: Louise

Förstår er verkligen... Värme är bra

2007-08-29 @ 13:00:22
URL: http://liloo.blogg.se
Postat av: Yvonne

Håller också med :-) När man vant sig med den underbara, härliga värmen längtar man tillbaka hela tiden. Härligt att ni har haft en så skön semester.

2007-08-29 @ 16:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0