Meny 2 - Filé på broccolibädd

Haha lite lätt stolt måste jag påpeka att jag fast vi var sena med middagen och alla var hungriga inte tillgrep snabbmat utan följde veckomenyn. Filé på broccolibädd, det låter otroligt gott särskilt som vi är en riktigt broccoliälskande familj. Denna rätt var till och med enkel att göra. Koka ris, Bryn fläskfilén, låt broccolin svälla ett par minuter och rör ihop såsen. Broccolin på botten av en ugnsfast from, köttet ovanpå och sås över alltihopa, in i ugnen i fem minuter. Det hela ska enligt receptet ta 20 minuter och för alla med en fungerande spis med 4 plattor så gör det säkert det också. Men min lilla spis har bara två fungerande plattor vilket gjorde att det tog lite längre tid då jag inte kunde göra såsen, svälla broccolin, bryna köttet och koka riset samtidigt. För att dra ut på tiden ännu längre gick ju självklart säkringen i köket också och eftersom jag är så oerhört tekniskt lagt tog det lite tid innan jag kopplade det avtagande (till slut totala bristen på) fräs i stekpannan med säkringen tog det ju lite längre tid. Till mitt försvar ska jag påpeka att alla plattor (eller ja de två jag har i alla fall) stod på 4 (alltså max) hela tiden. Det hela tog alltså 45 minuter för mig, men jag tror nog att hela tidspåslaget kan skyllas på köket.
Så vad tyckte vi, jo det blev faktiskt väldigt gott, bara kända ingredienser som alla tycker om, om man bortser från såsen i alla fall som innehöll smör, vetemjöl, vitt vin, mjölk och lite ost men det tycker jag att man kan göra eftersom jag inte brukar göra sås och alltså därför inte kan känna igen såsingredienser. Såsen var lite torr och sträv i smaken men den var absolut god. Lite lite kryddor kanske men det kan man ju åtgärda till nästa gång. Kött, broccoli och ris är ju mat vi brukar äta om än inte tillagad på detta vis så alla åt med god aptit och Jennifer klagade inte på såsen idag heller. Hon kommenterade den inte ens.

Filé på broccolibädd (Familjekokboken 2 från Viktväktarna s 25) rekommenderas starkt, lägg till lite mer kryddor bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0